kategoria: Technologia   dodane: 11/03/2022
Większość sklepów internetowych zamyka się po 6 miesiącach od otwarcia. Jednym z wyzwań właścicieli sklepów jest odpowiednia promocja swojej oferty i dotarcie do klientów. Tu z pomocą przychodzi marketing internetowy. Na co warto przeznaczyć budżet po otwarciu sklepu internetowego?

Gdzie szukać klientów? W Google!

Wyszukiwarka Google to wciąż najpopularniejsze miejsce do wyszukiwania rozwiązań, informacji, ale również produktów i usług. Stąd sklepy powinny w swojej strategii poświęcić dużo miejsca promocji sklepu w wyszukiwarce. Jakie działania warto wdrożyć? Szczególnie debiutującym markom e-commerce zaleca się promowanie sklepu dwutorowo: za pomocą pozycjonowania sklepu i reklam Google Ads. Obie metody pozwalają wyświetlać się w wyszukiwarce, ale różnią się sposobem realizacji, możliwościami zawężania grup docelowych, sterowania budżetem, a nawet czasem oczekiwania na efekt.

Dlaczego oba działania, a nie jedno lub drugie? Początkowo pozycjonowanie nie da efektu w postaci wyświetlania się sklepu w Google. Na to trzeba będzie poczekać, szczególnie, że konkurencja sklepów w wyszukiwarce jest duża. Reklamy Google Ads pozwalają wyświetlać się praktycznie od razu, a tym samym szybciej pozyskiwać sprzedaż. Jednak na dłuższą metę to pozycjonowanie jest tańsze - w określonym stałym budżecie, będziemy pozyskiwać coraz większą sprzedaż, a więc koszt pozyskania jednej sprzedaży będzie drastycznie spadał. Nie warto patrzeć na pozycjonowanie sklepu i Google Ads jako na konkurencyjne usługi, a raczej jako doskonale uzupełniające się działania.

Pozycjonowanie sklepów - samodzielnie czy z agencją?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to kompleksowe działanie. Na tak konkurencyjnym rynku jak e-commerce, pozycjonowanie wiąże się z dużym nakładem czasu i pracy. Im więcej produktów, tym więcej podstron do optymalizacji i potencjalnych problemów, które opóźniają dotarcie sklepu na pierwszą stronę Google. To sprawia, że samodzielne pozycjonowanie sklepu będzie mniej efektywne niż we współpracy z agencją.

Oczywiście, w obliczu braku budżetu, właściciel może podejmować samodzielne działania: tworzyć zoptymalizowane opisy produktów, dbać o linkowanie wewnętrzne, analizować zachowania klientów w sklepie i poprawiać ich drogę do zakupu, ale nie ma to takiej siły jak praca całego zespołu. Nad pozycjonowaniem sklepu w dobrej agencji pracuje zespół pozycjonerów o różnych specjalizacjach: technicznych, on-site, off-site, copywriterzy, osoby zarządzające całym projektem SEO oraz analitycy. Do tego agencje mają dostęp do drogich narzędzi, które wiele ułatwiają i przyspieszają. Biorąc to pod uwagę trudno porównywać efektywność pozycjonowania realizowanego przez jedną osobę i przez zespół z agencji SEO.

Płatne reklamy w wyszukiwarce dla sklepów

W zakresie reklam Google Ads mamy nieco inną sytuację. Reklama Google Ads to nie tylko reklama w wyszukiwarce, ale również reklama na popularnych portalach, w aplikacjach, na YouTube i na Gmailu. Warto zwrócić szczególną uwagę na reklamy stworzone specjalnie z myślą o sklepach - reklamy produktowe. Wyświetlają się one na górze wyników wyszukiwania w postaci zdjęcia produktu, z ceną, krótkim opisem i linkiem bezpośrednio do produktu w sklepie. Kampanie produktowe, które są dobrze przygotowane, zapewniają duży zasięg i skuteczność w lepszej cenie niż klasyczne reklamy Google Ads.

Warto zainwestować również w remarketing, czyli reklamy, które wyświetlają się osobom po odwiedzeniu naszego sklepu. Można powiedzieć, że są to reklamy przypominające naszym klientom, że oglądali określone produkty. Co więcej, remarketing można skierować do osób, które zachowywały się w określony sposób w naszym sklepie, np. dodały produkt do koszyka lub zobaczyły określoną kategorię produktową. Czy kampanie Google Ads są tanie? Nie, ale są również dobrym źródłem pozyskiwania klientów, więc to z pewnością wartościowe działanie promujące sklep w sieci.

Co oprócz Google? Marketing dla sklepów internetowych

Zarówno pozycjonowanie, jak i Google Ads są o wiele bardziej skuteczne, gdy sklep zbuduje zaufanie i relacje ze swoimi odbiorcami. To żadna tajemnica, że łatwiej sprzedaje się znanej marce. Jeśli nie masz jeszcze budżetu na pozycjonowanie sklepu lub na Google Ads, zainwestuj swój czas i umiejętności w działania budujące wizerunek. Sięgnij po Content Marketing, czyli tworzenie wartościowych i przydatnych treści, np. w formie bloga, edukacyjnego konta na Instagramie czy też kanału na YouTube. Buduj relacje z potencjalnymi klientami, a gdy uzyskasz już budżet, Twój marketing internetowy może przynosić jeszcze lepsze efekty niż oczekujesz.