kategoria: Technologia   dodane: 22/04/2021
SaaS to skrót od zwrotu Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa. Jest to model dostarczania oprogramowania, w ramach którego użytkownik dostaje dostęp do systemów, które są udostępniane on-line, co zwykle wiąże się z uiszczaniem okresowych opłat. Jest to więc jednym model oparty na chmurze (ang. cloud computing). W odróżnieniu od oprogramowania komercyjnego czy open source, użytkownik otrzymuje nie software do zainstalowania na swoim sprzęcie, ale dostęp do oprogramowania zainstalowanego na serwerach operatora. Rozwiązanie takie ma swoje wady i zalety.

Oprogramowanie jako usługa - zalety

 

Systemy typu SaaS są bardzo popularne w e-commerce, szczególnie wśród początkujących przedsiębiorców. Istnieje wiele powodów, dla których wiele firm w tej branży, zwłaszcza małych i średnich sklepów, korzysta z platform SaaS.

 

Łatwość wdrożenia

 

Oprogramowanie w modelu SaaS ułatwia start w działalności e-commerce oferując gotowe rozwiązania, dzięki którym nowi sprzedawcy mogą bardzo szybko uruchomić sklep internetowy. Od pomysłu do wdrożenia nie musi minąć wiele miesięcy, a do uruchomienia i prowadzenia sklepu nie potrzeba specjalisty od IT (w odróżnieniu od np. oprogramowania open source). Użytkownicy mogą zwykle korzystać z platformy za pośrednictwem intuicyjnego interfejsu.

 

Utrzymanie i konserwacja

 

Fachowa wiedza nie jest też potrzeba do codziennej obsługi oprogramowania, bo za hosting oraz obsługę systemu, aktualizacje, instalowanie łatek lub poprawianie błędów odpowiada dostawca. Operator platformy monitoruje też wydajność sklepu i ma zespół wsparcia, który zajmuje się rozwiązywaniem problemów software'owych i pomaga klientom, co jest bardzo użyteczne w mniejszym sklepie, który nie ma własnego zespołu IT.

 

Bezpieczeństwo i zgodność ze standardami

 

Dostawcy SaaS e-commerce zapewniają zgodność ze standardami bezpieczeństwa przechowywania danych lub (co ważniejsze) obsługi transakcji. Ich obowiązkiem jest być na bieżąco z wszelkimi łatkami lub poprawkami błędów, które mają wpływ na bezpieczeństwo transakcji lub danych w sklepie internetowym. Dla sprzedawców to ważna zaleta, bo dzięki temu klient może nie martwić się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych i transakcji finansowych.

 

Skalowalność

 

Sklep powinien mieć możliwość przyjmowania większej liczby klientów, przetwarzania większej liczby zamówień i dodawania bardziej złożonych funkcji kiedy rosną obroty i potrzeby. Model SaaS może dawać większą elastyczność niż inne rozwiązania. Opcjonalne moduły pozwalają dodawać nowe funkcjonalności, w miarę jak stają się potrzebne. Nie ma też potrzeby rozwijania własnej infrastruktury żeby zwiększyć przepustowość serwerów w miarę jak rośnie ruch, szczególnie jak rośnie tylko okresowo. Zwykle wystarczy wejść na wyższy poziom abonamentu.

 

Koszty

 

Rozwiązania eCommerce w modelu Software as a Service charakteryzują się niższymi kosztami początkowymi niż inne opcje. Oszczędza się na pracach programistycznych, ponieważ nie trzeba budować swojej platformy od zera, a nie zawsze konieczne jest tworzenie pełnego, niestandardowego projektu sklepu internetowego. Wiele funkcji, za których stworzenie trzeba byłoby zapłacić, jest wbudowanych w platformę. Najwięcej można jednak zaoszczędzić na instalowaniu aktualizacji i łatek. Zajmuje się tym dostawca, sklep nie musi więc zatrudniać specjalistów od IT

 

Łatwość integracji

 

Podstawą sklepu internetowego jest platforma SaaS, jednak nie jest to jedyny rodzaj oprogramowania, z którego firma korzysta. Nie zaleca się wręcz prowadzenia całej firm wyłącznie w oparciu o eCommerce software. Platformy SaaS są zwykle łatwiejsze do zintegrowania oprogramowaniem finansowym itp. Większość ma zaawansowane interfejs API, ułatwiający integrację w typowych sytuacjach.

 

Oprogramowanie jako usługa - wady

 

Platformy SaaS mają wiele zalet, jednak nie w każdej firmie są tym najlepszym wyborem. Oto kilka problemów, które SaaS może stwarzać w eCommerce.

 

Personalizacja

 

Systemy SaaS wykorzystują gotowe szablony i wbudowane funkcje, które sprawiają, że ich są one łatwe w użyciu i szybkie we wdrożeniu, ale mogą również być ograniczeniem kiedy potrzebna jest zaawansowana personalizacja systemu. W przeciwieństwie do oprogramowania typu open source większość platform SaaS eCommerce nie daje użytkownikom dostępu do kodu oprogramowania. Nie ma więc jak wprowadzić w nim zmian. Jeśli potrzebujesz jakiejś unikalnej funkcjonalności, platforma SaaS może nie być w stanie jej zrealizować.

 

Obsługa złożonych zadań

 

Do obsługi bardziej złożonych procesów biznesowych często lepiej sprawdzi się spersonalizowane rozwiązanie. Masz zaawansowane potrzeby logistyczne, ponieważ współpracujesz z wieloma dystrybutorami i magazynami? Sprzedaż komplikuje też działanie na wielu rynkach, platformach sprzedażowych, czy handel międzynarodowy. W takich sytuacjach prosta, gotowa do użycia platforma SaaS nie spełni wszystkich Twoich potrzeb i będziesz musiał stworzyć własną platformę integrującą wszystkie procesy.

 

Wsparcie B2B

 

Niezależnie od tego, czy platforma jest SaaS, czy innego typu, większość systemów eCommerce jest nieodpowiednia do sprzedaży B2B. Istnieją wymagania dotyczące np. innych ceny dla różnych klientów, rabatów zależnych od ilości, cen hurtowych i różnych warunków płatności, nieobecne w handlu detalicznym. Systemy eCommerce rzadko oferują takie rozwiązania, a nawet jeśli, to robią to niezbyt dobrze.

 

Idealny użytkownik platformy SaaS eCommerce

 

  • Chce od razu rozpocząć sprzedaż i musi szybko uruchomić sklep

  • Ma ograniczone zasoby na personalizację oprogramowania i obsługę IT

  • Sprzedaje wyłącznie online w swoim sklepie internetowym i na 1 czy 2 platformach handlowych

  • Chce używać gotowych i dostosowywalnych motywów, zamiast budować sklep od podstaw

  • Ma mały zespół którego członkowie wykonują zróżnicowane zadania

  • Nie chce zajmować się bezpieczeństwem, konserwacją, czy wydajnością platformy

  • Potrzebuje niedrogiego rozwiązania