kategoria: Biznes i finanse   dodane: 06/02/2020
„Mały ZUS Plus” jest kolejnym z rządowych projektów, które mają na celu poprawę sytuacji polskich przedsiębiorców na rynku pracy. Już na początku lutego 2020 roku rozpoczął się nabór wniosków, dzięki którym małe firmy będą mogły liczyć na ulgi finansowe. Czym różni się „Mały ZUS Plus” od poprzedniego projektu „Mały ZUS”? Kto może skorzystać z programu?

„Mały ZUS Plus” skierowany jest do niewielkich firm. Według szacunków w Polsce do wzięcia udziału w programie będzie uprawnionych 320 tys. przedsiębiorców. Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z „Małego ZUSu Plus”?

Do programu mogą się zgłaszać firmy, których roczny przychód nie przekracza 120 tys. zł. Jest to najistotniejsza różnica dzieląca nowy rządowy projekt od obecnego. Do tej pory bowiem, do programu „Mały ZUS” mogły się zgłaszać przedsiębiorstwa, których dochód nie przekraczał 67,5 tys. zł. Nowy projekt zakłada granicę, która jest dwa razy wyższa. Kolejną różnicą jest również sposób naliczania składek. Dotychczas wysokość kwoty comiesięcznej składki liczono od dochodu. W Małym ZUSie Plus składki będą przeliczane natomiast na podstawie przychodu.

 

Jak działa program?

 

„Mały ZUS Plus” zakłada mniejsze składki ubezpieczenia społecznego dla niewielkich przedsiębiorstw. Ich wysokość ma być liczona proporcjonalnie do dochodów danej firmy. Szacuje się, że przedsiębiorcy zaoszczędzą w ten sposób do kilkuset złotych miesięcznie. Składka ubezpieczenia zdrowotnego pozostanie jednak bez zmian. Okazuje się również, że mniejsze kwoty odprowadzane do ZUSu, w przyszłości poskutkują mniejszą emeryturą czy rentą.

Mały ZUS Plus ma być nie tylko ułatwieniem dla przedsiębiorców, ale i wpłynąć korzystnie na gospodarkę państwa. Przypuszcza się, że zwiększony zostanie ogólny popyt konsumpcyjny i inwestycyjny. Wzrośnie również aktywność zawodowa w kraju.

 

Co zrobić, aby skorzystać z programu?

 

Aby skorzystać z programu należy w terminie od 1 lutego 2020 roku do 2 marca 2020 roku złożyć odpowiedni wniosek oraz dokumenty rozliczeniowe za luty, zawierające informacje o rocznym przychodzie, dochodzie oraz formie opodatkowania. Można to zrobić w placówce ZUSu.

 

Przedsiębiorcy, którzy korzystają z programu „Mały ZUS” nie muszą ponownie się rejestrować. Wystarczy, że dwukrotnie złożą dokumenty rozliczeniowe: jeden w lutym (za styczeń – na starych zasadach) oraz jeden w marcu (za luty – na nowych zasadach).

 

Aby ułatwić korzystanie z programu „Mały ZUS Plus” dla przedsiębiorców przygotowano liczne udogodnienia. Powstała specjalna infolinia, gdzie zainteresowani mogą zasięgnąć informacji dotyczących programu oraz pomocy w wypełnieniu wniosków. Dodatkowo utworzono kalkulator, dzięki któremu przedsiębiorcy poprawnie przeliczą składkę, którą będą musieli zapłacić, biorąc udział w programie. Rząd pracuje również nad aplikacją mobilną. Miałaby ona ułatwiać płatności, gdyż za jej pomocą można będzie przelewać pieniądze do ZUSu. Dodatkowo aplikacja wyręczałaby płatników z generowania i wysyłania do ZUSu deklaracji ubezpieczeniowych oraz obliczania wysokości składek za pracowników. Przyznawanie świadczeń również miałoby być wykonywane automatycznie.